tisdag, september 23, 2014

Stylinguppdrag


I helgen hade jag ett roligt uppdrag - att agera personal shopper åt min väninna Emma, 46.

Varför vill du ha hjälp med att uppdatera din garderob? 
Som mamma till två döttrar, med ett krävande arbete, som taxitjänst till fotbollsträningar och alla andra aktiviteter mellan himmel och jord, så har jag inte prioriterat shoppingen på många år. Jag tycker om fina kläder men mitt fokus har varit på fritidskläder då jag älskar att vistas i naturen eller är ute med båten eller helt enkelt hemma med familjen och mina vänner.

Vad är det för typ av kläder du vill att vi ska försöka hitta åt dig? 
Jag behöver nya kläder till jobbet, men vill gärna att kläderna även med rätt styling går att använda på fester. Vi är mycket ute på middagar hos vänner och då är det roligt att känna sig fin.

Så: uppdraget för mig blev att hjälpa henne med att hitta nya vardagskläder som andas sporty, chic och cool!

Mitt fokus:
Jag bestämde mig för att fokusera på att hitta några par snygga byxor, olika toppar och skjortor i silkeskvalitet, samt några sköna tröjor som går att använda med topparna. Viktigt för mig var att kläderna skulle andas vuxenchic med tuffa inslag, de skulle gå att ha lager på lager, att de var av fin kvalitet, och att de gick att kombinera med varandra. På Mathilde i PK-huset finns en massa olika märken som går att kombinera med varandra, och speciellt för Emma blev jag inspirerad av Hunky Dorys höstkollektion. Hunky Dorys lite tuffare kläder går dessutom fint ihop med Massimo Duttis mer klassiska kläder som har en något lägre prislapp, så de fick utgöra basen. Jag tycker att det är viktigt att fokusera på ett par märken när man ska hitta basplagg, för då blir det enklare att kombinera de olika plaggen med varandra. Sedan kan man hitta roliga accessoarer och annat från olika märken som kan ge helheten det där lilla extra.


Emmas shoppinglista:

Här finns några av kläderna hon köpte.

Byxor:
Rubberised Trousers, Massimo Dutti
Hon passar också väldigt fint i Mos Mosh byxor och ska beställa några från dem.

Överdelar:
Barnet Knit, färg camel, Hunky Dory
Oak Brook Tunik, både i färgen blått och taupe (finns inte på sajten), Hunky Dory
Skokie Blouse, top med kort ärm, färg taupe, Hunky Dory
Patterned Silk Shirt, Massimo Dutti
Floral Print Shirt, Massimo Dutti
Cape with slits, Massimo Dutti
Liknande den här, men med vit botten: Printed shirt, Massimo Dutti
Topp med dubbla lager, färg marinblå, Zara
Hon ville ha samma tröja som jag har från Karen Millen och kommer nog även att gå tillbaka och köpa ett par svarta byxor därifrån. 

I all hast under dagen och när tiden sedan rann ut så hann jag dessvärre inte ta kort på de olika outfits vi köpte så Emma har fotat några av dem hemma. 


Emmas kommentar till bilden längst ner till höger var att "jag har väl inte sådär korta ben i verkligheten!". Mitt svar: "NEJ, men din man är längre än du så håller man kameran lite för långt upp så blir proportionerna i kroppen fel". Ta några steg bakåt, sänk kameran (eller i det här fallet mobilen), titta på ansiktsuttrycket och kom ihåg att tänka på allt som händer i bakgrunden också. Så brukar det låta när jag instruerar den som fotar mig, inte alltid helt lätt, hehe... ;-)

Vilken superrolig dag vi hade! Men i lördags hann vi inte mer än att ta en titt på några kjolar, klänningar, skor och andra accessoarer.. De får vi ta nästa gång eller hur, Emma? :-)



2 kommentarer:

  1. Oj, vilket interessant uppdag du har haft!! Coolt! Emma kunne gilla även den här sidenblusen, som är av utrolig skön kvalitet med vackra detaljer.. <3 Din blog ser interessant ut - ska kolla lite rund här.. :)

    http://www.fannyalexandra.com/epages/fannyalexandra.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2013122001/Products/400019/SubProducts/400018-0003

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Virpi Helena! Visst var det ett roligt uppdrag! Jag gör sådana emellanåt och är man intresserad så är man alltid välkommen att kontakta mig via mail. Och tack för tipset med blusen, den såg jättefin ut. Kul att du hittat till min blogg!

      Radera