fredag, september 19, 2014

Uppsala Fashion Weekend


Jag tillsammans med Hanna Skarp, Hertas vackra ägarinna.

I Uppsala, min gamla studentstad, arrangeras det en Fashion Weekend varje år. Aktiviteterna kickades igång igår och jag tog självklart en tur dit. Jag ville inte missa mingelkvällen i min absoluta favoritbutik i Uppsala, Herta, som ligger vackert bredvid domkyrkan. Där blandas internationella och svenska designers, fina och tuffa kvalitetskläder, smycken, skor, väskor och andra accessoarer. Märken som Isabel Marant Étoile, Anine Bing, Marc by Marc Jacobs, Sophie by Sophie, Ganni och många fler fyller hyllorna och lockar till köp. Verkligen värt ett besök om du är i närheten!

Vad bekanta husen och vyerna är i Uppsala, och vad mycket jag en gång cyklat runt på de där gatorna. Många goda gamla minnen som får en att le då jag år 2000 kom från Finland till Sverige med en baklucka fylld med skor i mamma och pappas bil. Hur jag efter ett tag vågade börja prata svenska, efter några år bytte från att skriva uppsatserna på engelska till att skriva dem på svenska (och få en del kritik för min svenska vid en opponering av en uppsats fast det brydde jag mig inte om, så länge innehållet var bra), hur jag fick svenska och även finska kära vänner, hur tacksam jag var för att träffa en (annan) klädbutiksägare som litade på sin magkänsla och trots min i början något knackiga svenska anställde mig som butiksbiträde i en butik där jag kom att tillbringa det mesta av min lediga tid efter plugget och fick utlopp för min stora passion för mode, styling och personlig stil, hur jag träffade min man och hans familj och kände att det är här jag kommer att leva mitt liv. 

Uppsala, en viktig del av mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar