fredag, februari 14, 2014

Gudomlig kladdkaka


Såhär på alla hjärtans dag vill jag dela med mig av en helt gudomlig kladdkaka som är superenkel, supersnabb och verkligen supergod. Vi gjorde denna till Storebrors födelsedagskalas och alla gäster blev helt lyriska. Vi gjorde då ingredienserna gånger 3 för att göra en ordentligt stor kladdkaka. 

Men - i vanliga fall räcker det med att räkna dubbelt av allting i receptet nedan för att få till en tjock, kladdig, härlig kladdkaka. Vill du göra en lite mindre kaka så använd denna grundrecept.

Grundrecept:
100 g smör
2-3 dl socker
4 msk kakao
1,5 dl vetemjöl
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt (tips: jag använder flingsalt för att få den goda smaken)
Mörk choklad med mjuk fyllning 

Såhär gör du en gudomlig kladdkaka:

Sätt ugnen på 175 grader.

Smält smöret i en stor kastrull och låt svalna. 
Blanda i resten av ingredienserna:


 Använd flingsalt eftersom det förstärker smaken av choklad på ett härligt sätt.


Jag använder Lindts mörka choklad med mjuk fyllning. Till dubbelt så stor deg som i grundreceptet använder jag hela kakan.


Lägg i 2/3 av chokladen i degen.


Blanda.


Häll i formen.


Stoppa i resten av chokladen ovanpå och tryck i dem lite lätt.


Grädda i ugnen i ca 10-20 minuter, beroende på om du gjort en enkel eller dubbelt så stor deg och beroende på hur kladdig du vill ha kakan. Jag vill gärna att kakan är riktigt kladdig och låter den därför inte vara i ugnen så länge så den är ganska lös inuti. Den hårdnar även efter att du tagit kakan ur ugnen så tänk på att lämna den ganska lös om du vill ha den kladdig i mitten.

Voilà! Såhär gör du en gudomlig kladdkaka!

Hem och baka till någon du tycker om. 
Trevlig alla hjärtans dag till dig!

Erityiset ystävänpäivän terveiset Suomeen äidille, iskälle, mummille ja siskolle perheineen! 
(Specialhälsningar till Finland till min mamma, pappa, mormor och syster med familj!) 


2 kommentarer:

  1. Kiitos huippuohjeesta ja hyvää ystävänpäivää :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toivottavasti se maistuu ja hyvää ystävänpäivän iltaa sinullekin!

      Radera