fredag, december 06, 2013

Siniristilippumme. På Finlands självständighetsdag


Idag, den 6 december, är det Finlands självständighetsdag. Samma datum år 1917 förklarade sig Finland självständigt från Ryssland. Det är en nationell heldag i Finland, och just nu pågår det årliga firandet med presidentens mottagning där vår president tar emot mer och mindre kända personer som under året gjort något särskilt för Finland. Mottagningen sänds på tv och följs av de flesta finnar hemma och även i utlandet. Nu spelas vår nationalsång och jag känner en vedmod för att jag inte är hemma i Finland och firar med mina föräldrar, syster och annan släkt.

Presidenten delar årligen ut statliga hederstecken och mina tankar går till min kära morfar som gick bort för ett år sedan, och som för några år sedan även han fick presidentens hederstecken för sina insatser i andra världskriget.  

Hyvää itsenäisyyspäivää! Ha en bra självständighetsdag, alla mina finska vänner!

P.S. "Siniristilippumme" betyder vår blåvita flagga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar