fredag, januari 31, 2014

Mina favoritscones


Det är härligt att börja dagen med egenbakat bröd, och scones är ett snabbt sätt att skapa ugnsvarmt i en handvändning. Såhär inför helgen tänkte jag dela mitt recept på scones som många frågat efter. Hemligheten bakom dessa är flingsalt, enbart vetemjöl samt blandningen av olja och smörklickar.

Recept:
4 dl vetemjöl
2 rågade tsk bakpulver
1 tsk vanlig salt
1 nypa flingsalt i degen 
1-2 msk olja
1-2 msk smörklickar 
2 dl mjölk
Flingalt att strö över 

Du kan också välja att enbart använda olja eller smör men ta då 2 msk av det du använder.
Tips: Jag använder helst lättmjölk (även om det blev röd mjölk på bilden) för att få luftiga scones. Jag tycker det blir skillnad mot röd mjölk. 

Tillagningstid: 5 min + 15 min i ugnen. 


Det som gör mina scones så goda är flingsaltet som jag har både i degen och strör ovanpå brödet.



Såhär gör du:

Sätt ugnen på 225 grader.

Blanda de torra ingredienserna och släng i en nypa flingsalt. 


Häll i oljan samt smörklickarna.


Blanda allting och häll sedan i mjölken. 


 Blanda bara snabbt ihop och låt degen vara lite klumpig. 


Fördela degen i två delar på ett bakplåtspapper. Platta till ca 1-2 cm tjocka bröd och gör ett kors över vardera. Skär inte igenom delgen.


Strö över lite flingsalt.


 Färdiga att ställas in i ugnen! 


Bröden ska vara 15 min i ugnen. 


Sen är det bara att bryta isär brödet. Serveras direkt. Smaklig måltid!


//Kökshandduk Elce Stockholm//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar